Thursday, August 19, 2010

Dunia kian suram dan malap
ku lihat ibu tabah menempuh segalanya..
aku hanya mampu melihat di sini..
mana cahaya itu..
walau sekilas..tidak jua menampil kan diri

aku melihat kerenah lelaki itu
tiada yg lain melainkan menambah beban
tidak pernah kenal erti bersalah
ku renung masa depan..
tetap malap..tiada sinar..
mungkinkah ada sinar tuk ku

semakin aku mengorak langkah
hidup dgn kepura2an..
gelak tawa ku pamerkan agar x siapa tahu
gelodak di jiwa

tika dulu..jauh aku dr sisi ibu
namun tidak kutahu
seberat ini beban mu..
berlari aku ke sana sini
mencari ketenangan..
menipu diri..pejam kan saja sume ini
ku pekak kan telinga
ku butakan mata
yg ku lihat..cuma cita2 ku..
kerna ku tahu..cita2 ini bakal merubah segala
beban yg kita tanggung slama ini

dulu..ketika kecil..
aku penah merasa..
saat ayah tinggal kan ibu
sebungkus nasi tuk kita berempat..
disaji kan di dalam loyang atau talam
jamah bersama..
hanya basikal buruk menjadi peneman setia
tuk kemana sahaja
hidup dgn kemiskinan yg ada
di herdik di hina..

namun..ibu tetap tabah mengharungi segala
perit getir..melayan karenah anak2..
mencari sesuap nasi..semua sumber rezeki di jelajahi
agar anak2 ini..tidak pernah merasa berbeda seperti anak lain
kagum akan ketabahan ibu..kerna itu aku masih disini
berpaut pada semangat seorg ibu

ku tetap disini..agar kamu dpt berdiri bersama ku
namun kita berdua tahu..
dunia ku kian malap..
sinar itu masih jua belum kelihatan
ku renung masa depan
kabur..kabus memenuhi segenap ruang kosong
ku jalani hidup ari2 umpama boneka hidup
sampai waktu terdiam seketika
melihat sekeliling..apa erti hidup
jika tiada perubahan..aku masih jua begini
cuba ku lari kemana sahaja..
namun ku masih disini..
terperangkap di suatu tempat yg tiada titik noktah

No comments: