Tuesday, December 7, 2010

Buku Baru..tutup kisah lame

Normally asal tahun baru jer..azam baru...asal tahun baru jer..azam baru..asal azam baru je..tahun baru..haha

Tapi tahun baru Islam slalu membawa perubahan dlm hidup kita..sebab niat kita satu..nak berhijrah pada yg lebih baik.. mcm biasa..perkara yg lepas jgn dikenang..kite bukak buku baru

Alhamdulillah..aku pon same nak berazam tuk lebih baik dlm hidup..dah x nak kuar post2 pasal cinta da..idup ni klu x pk psl cinta x leh ker?? haha..so stop it.. full stop.. I dun want to talk about love anymore.. yg penting skang ni..aku nak dekat diri ngan Allah s.w.t.

Dalam doa Akhir tahun yg aku bace smlm, fadilat nya berbunyi..

Maka barangsiapa membaca doa2 ini drpd waktu yg telah tersebut maka berkatalah syaitan kesusahanlah bagiku dan sia2 lah pekerjaanku mengridu (mengridu?? ontah la..penat aku ngeja jawi ni) anak Adam pada setahun ini maka dibinasakan dengan satu saat jua dengan sbb membaca doa2 ini. Maka diampuni Allah Taala sekalian dosanya yg setahun ini.

Amin ya Rabbal A'lamin..

Aku baca doa tu byk kali even di suruh baca 3 kali sebelum masuk maghrib...bukan ape..takut tersalah bacaan ker..doa x diterima ke..aku bace tol2.. smpi puas hati.. harap2 segala amalan aku diterima Allah s.w.t dan segala dosa2 aku dpt diampunkan.. nape aku x tulis terjemahan doa tu?? sbb org len dok sibuk bagi terjemahan..aku bg fadhilat jer la..

Pastu fadhilat tuk Doa Awal tahun:-

Dan barangsiapa membaca doa ini maka bahawasanya syaitan berkata Ia telah amanahlah anak Adam ini daripada aku barang yang tinggal daripada umurnya pada ini tahun kerana bahawasanya Allah Taala telah mewakilkan dua malaikat memelihara akan dia daripada fitnah syaitan..

Amin ya Rabbal A'lamin..

Doa ni pon aku bace smpi aku puas ati wlupn seeloknya di bace 3 kali sahaja..supaya..tahun baru ni..aku sentiasa dlm lindungan Allah s.w.t.. amin..

Aku nak berubah..x nak pk psl cinta dah..sume tu aku serah bulat2 pada Allah s.w.t.. ya org akan kate..mmg la itu sume keje tuhan..kite ni kene berusaha..betul..aku bersetuju..tp penyakit aku..klu suke org tu..aku suke bebenor..hampir2 lupe tuhan..bukan lupe tuhan..tapi ingatan pada org yg aku suke lebih drp igt pd tuhan..kan x elok tu..

Alhamdulillah.. Allah s.w.t masih beri aku peluang tuk kembali..kembali tuk dekatkan diri pada nya..aku sgt bersyukur pada nya.. so aku berazam..dalam ape jua aku lakukan..hanya kerna Allah s.w.t..

InsyaAllah..setiap pagi aku akan baca surah Waqiah..elok tuk murah rezeki..bila malam..aku akan mengaji tuk 2 buah cerita... InsyaAllah..aku akan share terjemahan bacaan Al-Quran yg aku bace..bermula hari ini..moga2 amalan aku ini istiqamah..baik tuk diri aku ngan org lain..bukan bermegah, riak ataw takbur..tapi tuk kongsi bersama maksud di sebalik isi Al-Quran..sesungguhnya yg baik itu dtg dr Allah s.w.t, yg jahat tu dtg dari diri aku sendiri..Niat ku hanya satu..hanya kerana Allah s.w.t.. amin..

Surah Al Nisa (ayat 135 - 162)

1) Keharusan berlaku adil. (135- 136)
- Ayat ini menekankan seseorg itu seharusnya berlaku adil tidak kira ke atas org kaya ataw miskin, tidak mengikut hawa nafsu dan memutar belitkan keadaan. Sesungguhnya kita perlu menjadi saksi dan penegak keadilan tuk diri sendiri ataw ibu bapa dan kaum kerabat.
- Maka, kita perlu beriman pada Allah, Rasul dan kitabnya, jika tidak..kita akan tersesat jauh.

2) Beberapa kejelekan org munafik (137 - 147)
- Ayat ini pula menekankan org yg kejap beriman, kejap kafir, pastu beriman balik, pastu kafir balik seolah2 mempermainkan Islam, Allah tidak akan mengampunkan mereka dan tidak ditunjukkan jalan yg lurus.
- Mereka akan di beri siksaan yg pedih bg mereka yg meminta pertolongan dr org kafir. Sesungguhnya kekuatan milik Allah swt, bukan org kafir
-Apabila mendengar org kafir memperolok2kan ayat Al- Quran, jgn la kita bersama mereka.kerana Allah akan mengumpulkan org yg munafik dan kafir dlm Neraka Jahanam.
-Ada yg diantara menunggu samaada kita (mukmin) menang ataw kafir yg menang.. Jika kita menang, Allah telah menjanjikan tuk turut berperang bersama2 kita. Jika kafir menang, hanya Allah yg berkuasa di hari kiamat nnt. Allah s.w.t tidak akan sekali2 membiarkan kafir memusnahkan kita.
-Munafik itu menipu Allah -> Allah akan memberi pembalasan neraka buat mereka. Klu bersolat, org munafik ni hanya sekadar menunjuk2 di dalam masyarakat. Mereka juga confuse, same ada dorg ni org islam ke kafir.
- As conclusion, jgn la berkawan dengan mereka ini. Balasan neraka pd bahagian plg bawah bg mereka, dan tiada siapa yg boleh menolong mereka kecuali bagi mereka yg bertaubat dan berpegang teguh pada agama. Allah x kan menyiksa hambanya yg bersyukur dan beriman.

3) Larangan melontarkan ucapan2 buruk pada seseorg (148 - 149)
- Allah tidak suke org yg suke memaki, mencela, memburuk2kan org len kecuali dlm kes2 mahkamah jika perlu berbuat demikian. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha mengetahui.

4)Akibat kekafiran dan buah keimanan. (150-152)
- Ayat ini menekankan pasal mereka yg suke membezakan keimanan mereka ke atas Allah dan rasul2nya..cth..beriman dgn Allah tp tidak pada rasulnya ataw hanya rasul2 tertentu shaja.. Mereka ini adalah org kafir sebenarnya.
- org beriman tidak akan membeza2kan Allah dan para rasulnya.

KESATUAN AGAMA ALLAH
1) Pembalasan Allah terhadap pelanggaran2 org2 yahudi (153-162)
-Ayat ini menekankan pasal org yahudi yg memperolok2kan kekuasaan Allah..mukjizat2 Allah seperti mukjizat Nabi Musa, mukjizat nabi Isa..Kesannya, Allah telah menutupkan ati mereka dr dpt beriman. Seperti yg dijanjikan, Nabi Isa akan diturunkan pada hari kiamat sbg saksi terhadap mereka
- Ayat ini menekan kan org yahudi adalah org yg memakan riba, memakan mende haram dan memakan harta org
-manakala org yg beriman adalah org yg mendirikan solat, menunaikan zakat, beriman pada Allah dan hari kiamat. Org2 ini akan dibalas balasan pahala yg besar.

Okeyh..sekian tazkirah tuk hari ini.. InsyaAllah esok bersambung dengan cerita seterusnya.



No comments: