Friday, November 5, 2010

Cik Yam yg shomel

6.02 p.m
lokasi: bilik tidur..
keadaan: aiman (setahun setengah) sedang berebut ngan ushu yam punye think pad

"Aiman, xmo2..xmo la syg..ushu yam nak pakai..nnt rosak"
ngan muncung yg panjang..die melangkah kuar..
zupp..dtg balik tarik think pad aku..adeh..dak kecik ni...
aku bg sedas kang~~haha..
tup2..mak die, (akak aku) dtg..
"meh aiman, x mo kacau ushu yam~" pujuk akak aku..
haha..smbil menjelir lidah aku men'tata die pergi..wakaka
"pdn muke x dpt~~"
lalu aku terus tutup pintu..

aman sikit nak menulis rini...
aku nak cite sikit psl sejarah name aku nih

setiap org dilahirkan ke dunia ini..akan di beri name..
ade yg diberi name berjela2..ade yg terbelit lidah bile nak sebut..
plg kelakar..klu anak org asli..
tp zaman dulu2 la..skarang dorg dah maju..
name sedap2 dah dorg kasi..
mak aku cite..mase dulu..
org asli ni...bile anak dorg lahir jer..
asal nmpk ape2 kat sekeliling dorg..terus die bagi kat anak nye..
cth: nmpk mende bulat..."Bulat" la name dorg..
klu nmpk pintu.."Pintu" la name dorg.. haha..menarik x?

Mase kecik2..org slalu salah sebut name aku..
sebab?sebab name akak aku Melor..just simple as dat..
mcmn cantik nye bunge melor tu..
cantik jugak la akak aku tu..kulit dier putih gebu..
memang jadi pujaan ati org ramai gak la..
ade skali tu..aku di paksa akak aku tu main moto..
aku la yg membonceng..pastu akak aku kene ngorat..
"Name adik Melor eh, name abg bunga Kertas.." kah3..
aku dengar time tu..nak muntah pon ader..haha..


berbalik pada cite aku.. disebabkan name dier Melor..
makcik2..x pon sedara jauh slalu pggl aku..Melati la..x pon Kenanga..x pon Mawar..
ape susah sgt ke nak igt name aku "Mariam"
ni munge melati..hampir same rupe ngan munge melor.. cume munge melor lebih byk kelopak nye.
munge melati ni mengingat aku pd seseorg..ahaksss

tp yg plg aku x leh blah..mase kat skolah..
ade ker kakak kantin skolah tu panggil aku "Pekan"
pergh...macam haramm.. taw nape?
psl cite batu belah batu bertangkup la..
name akak nye Melor, adik nye pekan..
terus aku teringat kat Ronaldo Real Madrid
dier penah wat rambut Pekan tu time world Cup dulu
masalah nye bukan akak tu sorg jer ejek aku pekan..
si Noi kawan baik aku tu pon same..
ade ke dier conteng cover buku sifir aku ngan
"Pekan binti Ramli"
sgt kurang asam jawa..derr..

Aku lebih dikenali sebagai Yam ataw Yamy.
dan aku jugak agak pekak sedikit (bahasa jawa budeq)
so..klu org pggl Yam.. aku x brape dengar..
tp klu Yamy..on da spot aku toleh..haha
poyo x? konon2 name omputih gitu~~

dan jarang skali org panggil aku Mariam..
bile ade org pggl Mariam ni..aku akan rase kekok sgt..
n kadang2 aku ulang balik name tu
"ape? ko pggl aku ape td?" hahaha..serba salah aku buat org tu..

aku tanye mak aku...dr mane dier dpt name aku tu..
so~~~ KG k..
mak aku ckp..maser dier ngandung kan aku..
dier slalu bace surah Maryam..
wah sentap aku k!..
Alhamdullilah.. Name aku sebenar nye penuh makne

Cam kite taw..dalam sejarah Islam, Maryam dikenali sbg ibu Nabi Isa s.a
Nabi Isa di lahirkan tanpa bapa dengan kuasa Allah s.w.t
di mana itu lah mukjizat Nabi Isa s.a.

Menurut sejarah Islam yg baru aku telaah petang td..(me'refresh kembali)
Maryam adalah satu2 nya anak Hannah dan Imram yg tinggal di rumah suci di Baitul Maqdis..
Hannah dikurniakan anak di akhir usia tua nya.. sbb tu Maryam dibesarkan oleh Nabi Zakaria which is bapak sedara beliau.. Hannah begitu mengharapkan anak lelaki mase mengandung kan Maryam.. sbb die harap..anak dier leh bimbing kaum die nnt..

Org dulu2 mana ade scanner..mn la dorg taw anak dorg kandung laki ke pompuan kan..
so..when comes to the day Maryam was borned..Hannah was shocked..but she still thankful to Allah..sbb penantian yg bertahun2..akhir nye..lahir jua seorg bayi ke dunia.


"Ya Tuhanku! Sesungguhnya aku melahirkan bayi perempuan. Allah amat Mengetahui tentang kelahiran bayi itu, dan memanglah tidak sama anak lelaki dengan anak perempuan. Dan aku namai dia Maryam dan aku perlindungkan dia dengan peliharaan Mu, demikian juga zuriat keturunannya daripada gangguan syaitan yg direjam."
(Maksud Al-Quran, Surah Ali-Imran,ayat 36)

Part ni buat aku terdiam sejenak..betapa Allah meletakkan Maryam antara wanita terpilih disisi Nya.
klu compare ngan aku...pergh,..jauh pangggang dari api..

Malaikat jibril telah berbisik pada Maryam,
"Sesungguhnya Allah telah memilih engkau serta membersihkan engkau dan memilih engkau diantara perempuan- perempuan yang ada di alam ini".
(Maksud Al-Quran, Surah Ali Imran, ayat 42)


Maryam seorg yg sgt cantik.. (tol2..aku pon same..haha) namun x penah riak ngan kecantikan yg ada.
Bibir dia x penah lekang ngan memuji kebesaran Allah.. dan sejak die lahir x penah skali pon syaitan berjaya menyentuh dia. Dia sgt pembersih..dan mempunyai ati yg sgt suci.

I wish I can be like her =)

Satu ari, Malaikat Jibril telah menjelma di hadapan Maryam sbg seorg lelaki kacak di rumah mihrabnya.
Maryam menjauhkan diri..takut2 diapakan oleh org yg x dikenali nya itu..

"Sesungguhnya aku melindungkan diriku kepada Allah drpd bahaya kejahatanmu, sekiranya engkau org yg baik, takutlah kepada Allah."

Jejaka itu senyum ajer..pastu pujuk Maryam supaya x takut ngan nya.

"Sesungguhnya aku ini diutuskan Tuhanmu untuk memberitahu engkau; sesungguhnya Allah memberi khabar gembira kepadamu dengan kalimatnya tentang seorg anak yg bernama Al-Masih 'Isa anak Maryam yg mempunyai kebesaran di dunia dan akhirat dan dia adalah merupakan org yg hampir kepada Allah."
(Maksud Al-Quran, Surah Ali Imran, ayat 40)

Ape lagi, terkejut la die..klu aku pon, mahu aku sumpah seranah org tu..
ape??ko dah gile ke??celah mn lak dtg anak ini klu x de bapak kan..
mende yg same juga diajukan oleh Maryam..cume in proper way..x de maki hamun
x macam aku..haha..men tembak jer

"Demikianlah halnya, Allah menjadikan apa sahaja dikehendakinya. Apabila Dia hendak menjadikan sesuatu, maka Dia hanya berkata: Jadilah engkau, maka terjadi la ia"
(Maksud Al-Quran, Surah Ali-Imran ayat 47)

Lepas tu, Maryam menarik nafas perlahan2 lalu dilepaskannya..Malaikat Jibril pon hilang dr pandangan..
macam2 la mengganggu fikiran nya..die pk camne dier nak menghadapi masyarakat nnt..
mcm mn ngan kuarga die nanti..adeh..siape nak percaya kata2 die nnt? klu aku pon, aku x caye

Akhirnya, Maryam mengambil kata putus tuk pergi ke Desa Bait al-lahm setelah menyedari dia adalah wanita pilihan Allah yg akan melahirkan anak tanpa ayah..disanalah dia tinggal memencilkan diri dr org ramai..

detik demi detik..akhirnya sampai la waktu tuk melahirkan anak nya..
mase tu..ati dier dah berbelah bagi dah..mengenang kan kutukan yg bakal dier terima nnt..
Lahirnya bayi lelaki lalu dinamakan al-Masih 'Isa bin Maryam seperti diperintahkan Allah s.w.t.

disebabkan keletihan, sedih dan bimbang memikirkan anak itu..Maryam rase macam xnak idup dah kat dunia ni..tp Allah s.w.t telah menjadikan air mengalir di bawah tapak kaki nya dan sepohon buah kurma yg ranum..
SubhanAllah.. Jibril sempat berpesan pada Maryam

"Dan sekiranya ada org bertanya, katakanlah bahawa engkau bernazar tidak akan bercakap dengan sesiapapun pada hari ini."

Maryam mengiyakan sahaja..lalu pulang ke kota..ape lagi..seperti yg dijangkakan..hamekkk..
terperanjat ar ahli kuarga dan segala maki hamun terkuar..di pendek kan cite sbb aku xlarat nak taip panjang2.. Maryam hanya berdiam diri dan menunjuk ke arah bayi nya.

Dorg pon kate, dah kenape ko tunjuk2 kat baby tu kan? tetibe jer Nabi Isa berkata..bygkanlah usia hanye sehari tp mampu berkata2..

"Allah memberi Kitab (Injil) kepadaku dan Dia menjadikan aku nabi-nya. Aku berkati oleh-Nya di mana sahaja aku berada. Dia (Allah) memerintahkan aku supaya sembahyang dan mengeluarkan zakat selama aku masih hidup dan disuruhnya aku berbakti kepada ibuku dan aku dijadikan bukan org yg sombong dan derhaka. Dilimpahkannya keselamatan untukku ketika aku dilahirkan dan pada hari wafatku dan pada hari aku dibangkitkan-Nya semula"
(Maksud Al-Quran, Surah Al Maryam, ayat 30 -33)

tercengang la dorg sume..baby berkate2..akhirnya..dorg admit..Maryam gadis yg baik dan dipilih Allah..dan percaya akan mukjizat nabi Isa..

Itulah kisah Maryam disebalik name aku juga..hu3..
so lepas ni..aku x de la nak kate name Mariam tu KG..kekeke
tu name terbaik disisi Allah s.w.t
dan aku bersyukur sgt dapat name tu..
Alhamdulilah..mekacih kat mak sbb bg name tu
nnt name anak..letak Isa..wah..best2..adeh..berangan lak..wakaka


No comments: