Monday, November 29, 2010

Episode 1 - Belum Edit agi

Ting! Pintu lift terbuka. Terlihat kelibat Husain tersengih dari dalam lift.
"Kemana?" tegurnya ramah.
"Balik la." balas ku selamba.
"Awal nya..baru pukul 5 ptg"
"Betul la ni.I balik sharp pukul 5" wajah husain masih tidak puas hati..haha..siape suruh keje lewat2.
Ting!
"K la..i balik dulu..bye."
Langkah ku pantas merentasi One World Hotel dan One Utama ke tempat letak kereta. Sesekali beberapa anak mata melihat aku. Pergh..cantik kah aku..haha..tetibe tersenyum sendirian. Mak slalu kata "Anak mak ni shantek.." dan aku sering menidakkannya. Entah kenapa. Tidak pernah rasa diri ini sempurna. Mana tidak nya, gadis seperti ku, bersuara lantang, kurang sopan,bergurau senda tanpa segan silu. Ayu? huh! jauh sekali. Sesekali, aku cuba memerhati lagak si Gadis ayu..sungguh sopan mereka. Berbaju kurung, ketawa kecil sambil menutup mulut, berkata2 bila perlu dan sentiasa tersenyum. Cantik.
"Pekene ngn kau yam, jauh panggang dari api..haha..so xyah berangan. Just be yourself." detak ati kecil ku.

Dum! pintu kereta di hempas kuat. Jam menunjukkan pukul 5.20 ptg. Laju Toyota Prius ku meluncur keluar dari OU. Lagu retro berkumandang di udara. Hmm..lagu ape ni?? haa..gatal p pasang Sinar siapa suruh. Minda ku menerawang ke tempat lain.

Umur sudah mencecah 25 tahun tapi masih keseorangan. Kadangkala, rasa cemburu menular dalam jiwa pabila sahabat lain mula mendirikan rumah tangga. Malah antara mereka sudah beranak pinak.
"Rezeki masing2 yam. Jalan hidup dah ditentukan Allah. Ini yang terbaik buat kau masa ini. Jodoh pertemuan di tangan Allah. Jangan pernah merungut, berdoalah padaNya..agar dipermudahkan segala urusan." pujuk ati kecil ku skali lagi.

Sesekali wajahnya terbayang di minda. Sudah2 la yam. Jangan di kenang pada yang x sudi. Nanti memakan diri. Jauh ku renung di sebalik awan. Cantik ciptaan Tuhan. Besar nya kuasa tuhan. Sesungguh cinta Ilahi cinta sejati. Kami manusia yg sering melupakan Nya.

POOOOOONNNN!~~

Tersentak ku dr lamunan. Lampu hijau!
Kelihatan pemandu kereta blakang memaki hamun. Opsss sori...
Terus aku menekan minyak sekuat ati ku..

Tinnnnnn!
Prang~!


DAMN! Accident sudah. Ape kene ngan ko ni Yam!!!

"HOI! ko bute ke ape??!!"

Ya Allah..Ya Allah...ape ko dah buat ni yam.. Astagfirullahal azim..

"Maaf Encik..saya x sengaja.." laju langkah kakiku mendapat penunggang motorsikal. Tak pasal2 lalulintas jadi sibuk sebab aku terlanggar dia.
Oh gosh...Berdarah... mati la aku. abis remuk bahagian depan motor dia.

"Encik x apa2?" perghhh..soalan plg bodoh kuar dari mulut aku.
"Xde pape awak ckp??? Muke sy dah herot camni..kaki tangan sy berdarah camni, awak kate x de PAPE??!!"

waaaa...rase cam nak nanges da..terkebil2 aku tgk muke mamat sorg ni..pergh...mati kutu..aku nak ckp ape ni..

"Maafkan saya Encik..sy x sengaja.."
"Maaf?? awak igt ngan maaf awak tu leh betulkan moto sy tu..leh buat makan??? leh betulkan keadaan??"

garangnya die ni... dah luke2 camni masih leh laser kat aku..Penunggang len mula memberhentikan moto mereka.

"Errr..sy hantar awak p klinik?" tol ke ape aku buat ni.
"Abis moto sy ni mcm mn??"
"Ala bro..mende kecik.. lu ikut dier p klinik, moto ni boleh settle.. sebelum tu lu singgah workshop depan tu, suh org dorg amik moto lu ni betulkan kat kedai dorg. Bil suh minah ni bayar."

fuhh...lega..perlahan2 aku mengganguk kepala tanda setuju.. Dia masih mempamerkan wajah tidak puas hati. Dia cuba bangun..tp gagal. OMG. kaki dier patah ker??? Wajahnya menahan kesakitan. Segera penunggang yg lain memapahnya ke dalam keretaku.

Setelah urusan motorsikal selesai, aku bergegas ke poliklinik berhampiran.

"Macam mana doctor?"
"Awak kene bawa En Annuar pergi ke Hospital Besar ni Cik Mariam. Kaki En Annuar ni dah retak..Klu lambat, silap ari bulan boleh patah." terjojol bijik mata aku kejap. Retak?? Aku pandang Annuar, wajahnya masih berkerut menahan kesakitan.
"Erm..parah ke doktor?"
"Kaki dia cume retak sedikit. Sy percaya pihak hospital akan simen kaki En Annuar. Sy akan sediakan surat pengesahan. Nnt awak pergi ke bahagian emergency, serahkan surat tu nnt."
"Terima kasih Doc."

Berat kaki aku melangkah keluar bersama Annuar. Nak pulak dier aku pimpinkan jalan. Klu td, sepanjang perjalanan dok ngamuk2 marah kan aku. Mungkin dah kurang amarah dia.

"Awak tgk.. ape awak dah buat..cacat dah sy..x pasal2 dah susut nilai." hmmm...marah lagi dia ni..
"Sy x sengaja wak..sy x taw nape sy x nampak awak td. Tup3 jer sy dah langgar awk td."
"Awk berangan ke ape td?" GULP..sbb aku berangan la jadi camni..adush..sorry bro..wa x singaja..
"En Annuar!~" jerit jururawat tetibe. Bergegas aku ke kaunter farmasi.

"Mari wak. Saya hantar kan ke Hospital" Annuar akur dengan arahan ku.



*******************

nota kaki: nape aku rase cerita ni x gerak2 da...nnt aku polish agi..hahaha..dah lame x menulis ni

No comments: